Mekefalk's lokaler stod delvis
blockerade under de två månader som konverteringen tog i
anspråk. Total tid hamnade runt 80tim och prislappen på
13000kr inkl allt från ny motorvärmare till regbesiktning.
|

|
Adapterplatta inköptes för att kunna skruva
ihop motorn med Range Roverns växellåda. Motorfästen
tillverkades för att passa MB-dieselns motorkuddar. Grundmålning
och lack av motorrummet liksom städning i elsystem och övriga
överblivna grejor i motorrummet var förstås en självklarhet.
|
|
MB300D , 1983 , 36'000 mil
inköptes kompressionstestad och provkörd utan problem.
Effekt runt 85-90 hk. Efter lite puts och målning såg den
nästan ut som ny. Svetsning av oljetråget utfördes när
motorn låg på plats. Begränsning av fjädringsvägen
krävs också för att inte framaxeln skall komma in i
tråget.
|

|
Mekefalk's trogne projektsugne deltagare
Rapid-Johan kom väl till pass i projektstarten. Gamla
motorn ur, motorrumstvätt, målning av MB-dieseln i skinande
CAT-gult och positionering av nya motorn hanns med på projektstarthelgen.
|
 |
MB300TD, 1979, x? mil.
Denna motor målades med Hammarlack,
silver. Ser förstås mycket bättre ut än Cat-gul.
Enligt tidigare ägare har motorn utrustats med GIK turbo för
10 år sedan då även motorn totalrenoverades. Efter
renovering har den gått 6000 mil.
|
 |
'Diesel-Johan' kom förstås
förbi och gjorde motorbytet möjligt över en helg. Bilen
har fått nytt liv. Med turbo skall man få ut 115hk och det
känns verkligen! Numera kan man inte bara köra i motorvägsfart
i motvind. Man kan även köra om lantbrukstraktorer som gör
50km/h inom en rimlig sträcka! Bränsleförbrukning runt
1,1 l/mil och bilen väger 2200kg.
|
 |