Motorbyte MB-diesel i Range Rover


En trotjänare till Range Rover har förlorat sin Rover V8 mot en MB 300-diesel
under våren 2001.
Ett år senare fick bilen återigen stå inför ett motorbyte. 2002 inköptes en
MB300TD, turbodiesel, vilken förstås var relativt enkel att lyfta i.
Bilen är nu möjlig att köra i motorvägsfart -även i motvind.
Har du en Range Rover och är intresserad av motorbyte?



Mekefalk's lokaler stod delvis
blockerade under de två månader som konverteringen tog i anspråk. Total tid hamnade runt 80tim och prislappen på 13000kr inkl allt från ny motorvärmare till regbesiktning.


Adapterplatta inköptes för att kunna skruva ihop motorn med Range Roverns växellåda. Motorfästen tillverkades för att passa MB-dieselns motorkuddar. Grundmålning och lack av motorrummet liksom städning i elsystem och övriga överblivna grejor i motorrummet var förstås en självklarhet.

 

MB300D , 1983 , 36'000 mil
inköptes kompressionstestad och provkörd utan problem. Effekt runt 85-90 hk. Efter lite puts och målning såg den nästan ut som ny. Svetsning av oljetråget utfördes när motorn låg på plats. Begränsning av fjädringsvägen krävs också för att inte framaxeln skall komma in i tråget.


Mekefalk's trogne projektsugne deltagare Rapid-Johan kom väl till pass i projektstarten. Gamla motorn ur, motorrumstvätt, målning av MB-dieseln i skinande CAT-gult och positionering av nya motorn hanns med på projektstarthelgen.

MB300TD, 1979, x? mil.
Denna motor målades med Hammarlack, silver. Ser förstås mycket bättre ut än Cat-gul. Enligt tidigare ägare har motorn utrustats med GIK turbo för 10 år sedan då även motorn totalrenoverades. Efter renovering har den gått 6000 mil.

'Diesel-Johan' kom förstås förbi och gjorde motorbytet möjligt över en helg. Bilen har fått nytt liv. Med turbo skall man få ut 115hk och det känns verkligen! Numera kan man inte bara köra i motorvägsfart i motvind. Man kan även köra om lantbrukstraktorer som gör 50km/h inom en rimlig sträcka! Bränsleförbrukning runt 1,1 l/mil och bilen väger 2200kg.